ENDODONTÄ°

Niçin kanal tedavisi yapılır?

DiÅŸin içinde yeralan,pulpa denilen,damar-sinir paketinin çürük nedeniyle enfekte olması yada travma nedeniyle canlılığını yitirmesi durumunda,diÅŸin pulpasının çıkarılarak yerinin dolgu maddeleri ile doldurulması iÅŸlemidir.Bu ÅŸekilde diÅŸler çekilmeden ağızda tutulmuÅŸ olur.

PULPA NEDÄ°R;

Ä°çinde damar ve sinirlerin bulunduÄŸu dokudur.DiÅŸin beslenmesi ve canlılığı bu doku sayesinde olur. Pulpa diÅŸ travmaya uÄŸradığında veya çürük nedeniyle bakterilerin etkilerine uzun süre maruz kaldığında hastalanır ve canlılığını yitirir.Bu durum tedavi edilmezse kök ucunda iltihabi reaksiyonlar meydana gelir ve abse oluÅŸur,ÅŸiÅŸlik meydana gelir.

Kanal Tedavisinin Aşamaları

• Hastanın aÄŸrı duymaması için anestezi yapılır.

• DiÅŸin ağız içindeki kısmında görülen bütün çürük dokular temizlenir ve kök kanallarına ulaÅŸmak için pulpa odası geniÅŸletilir.

• Kanal aleti ile girilip kök ucuna kadar ulaşılır. Ni Ti döner aletlerle yada el aletleriyle aÅŸama aÅŸama geniÅŸletilir ve özel dezenfektan solüsyonlarla kanal içi yıkanır.

• DiÅŸte enfeksiyon varsa yada kök ucunda lezyon varsa bunlar tedavi edilene kadar ara seanslarda pansuman yapılır.

• DiÅŸten gelen herhangi bir akıntı olmadığı zaman kanal içi doldurulur ve vakanın durumuna göre dolgu veya porselen kron yapılır.

​

Öncelikle ÅŸu bilinmelidir ki, doÄŸal diÅŸin yerini hiç bir yapay diÅŸ tutmaz. Dolayısıyla doÄŸal diÅŸlerimiz tedavi ederek son noktaya kadar korumalıyız. DiÅŸlerimizden biri hastalandığında en bilinen koruma yöntemlerinden biri de kanal tedavisidir. Kanal tedavisi hasar görmüÅŸ diÅŸlerin korunmasında yardımcıdır. Pulpa (sinir, kan, lenf damarlarını içeren diÅŸin içindeki yumuÅŸak tabaka), kendini tamir edemeyecek derecede hasar gördüÄŸünde pulpa ölür. genellikle buna, kırık diÅŸlerdeki veya derin çürüklerdeki bakteriler sebep olur. Bakteriler diÅŸin özünde iltihaba yol açar. Hasar görmüÅŸ veya hastalanmış pulpa çıkarılmazsa diÅŸ ve çevresindeki dokular enfeksiyona maruz kalır. Ve sonunda diÅŸinizi tamamen kaybedebilirsiniz.

​

Kanal tedavisi nedir ve nasıl uygulanır?

Kanal tedavisi pulpanın hasar gördüÄŸü durumlarda uygulanan bir tedavi ÅŸeklidir. Önceki yıllarda hastalanmış yumuÅŸak diÅŸ tabakasıyla karşılaşıldığında tek çözüm çekim iken, günümüzde bu diÅŸleri tedavi etmek mümkündür.

​

Kanal tedavisi yapılmazsa ne olur?

Derin çürük ve çatlak dolayısıyla pulpanın kendini iyileÅŸtiremeyeceÄŸi durumlarda diÅŸ canlılığını kaybeder, enfeksiyon bütün diÅŸe yayılabilir. Kanal tedavisi yapılmazsa enfeksiyon kök ucundaki dokulara kadar ulaÅŸabilir. DiÅŸi çevreleyen çene kemiÄŸi de iltihaplanarak aşınır. Meydana gelen bu boÅŸlukta abse oluÅŸur. Bu tabloya aÄŸrı ve ÅŸiÅŸlik de eÅŸlik eder ve diÅŸ kısa zamanda kaybedilir.

Kanal tedavisinin aşamaları;

• Öncelikle aÄŸrısız ve acısız bir tedavi olması için diÅŸe anestezi yapılır.

• Daha sonra çürük temizlenip, diÅŸin özüne ulaşılınca hastalıklı ve yumuÅŸak doku çıkarılır. Sinir ve doku artıkları temizlenir.

• Kök ucuna kadar diÅŸ kanalına ÅŸekil verilir. Gerekirse bazı ilaçlar uygulanarak iyileÅŸme hızlandırılabilir.

• Seanslar arasında diÅŸ iyileÅŸene kadar geçici dolgu maddeleriyle diÅŸin üzeri kapatılır. Ä°ltihabın üremesinin durduÄŸu anlaşıldıktan ve kök ucundan iltihap gelmesi sona erdikten sonra kanal içerisi özel bir dolgu maddesiyle, kök ucuna kadar doldurulur.

• Bazı vakalarda bu seanslara hiç gerek olmayıp tek bir seansta da kanal tedavisini saÄŸlıklı bir ÅŸekilde kanal tedavisini bitirmek mümkündür.

​

Kanal tedavisi uygulanmış bir diÅŸin ömrü ne kadardır?

EÄŸer diÅŸ tekrar enfekte olmazsa ve çürümesini önleyici tedbirler alınırsa, ömür boyu bu dolgu kullanılabilir. Düzenli diÅŸhekimi kontrollerinizde enfeksiyonun baÅŸlangıcını yakalayabilirsiniz. Ayrıca çok iyi bir ağız bakımı ile de diÅŸin tekrar çürümesi önlenmelidir.